صبر
 

ما در جامعه ي شتاب زده اي زندگي مي كنيم كه در آن اغلب افراد به دنبال نتايج و پاداش هاي آني هستند. مثلاً بي صبري خود را در مواقعي كه باز شدن يك صفحه ي اينترنتي بيش از حد معمول طول مي كشد در نظر بگيريد.


ما در جامعه ي شتاب زده اي زندگي مي كنيم كه در آن اغلب افراد به دنبال نتايج و پاداش هاي آني هستند. مثلاً بي صبري خود را در مواقعي كه باز شدن يك صفحه ي اينترنتي بيش از حد معمول طول مي كشد در نظر بگيريد. يا مثلاً به ياد بياوريد وقتي اتومبيل جلويي تان با سبز شدن چراغ بلافاصله حركت نمي كند چقدر عصباني مي شويد. به راستي چرا هميشه اينقدر عجله داريم؟

ما به لطف پيشرفت سريع فناوري مدرن، ياد گرفته ايم بلافاصله انتظار نتيجه داشته باشيم، و توانايي مان در تحمل شرايطي كه مطلوبمان نيست روز به روز كمتر مي شود. ما هميشه مي خواهيم بلافاصله به خواسته هايمان برسيم.

بردباري نوعي كنترل روي دنياي خود است؛ اين مهارت را بايد در خود پرورش داد. ياد گرفتن صبر بدون عصبانيت يا آزردگي به شما كمك مي كند در تمام حوزه هاي زندگي خود به موفقيت بيشتري برسيد.

تمرين صبر و بردباري، مي تواند مزاياي زير را براي شما به همراه داشته باشد:

استرس كمتر
بردباري مي تواند تجربه ي استرس را در زندگي شما تا حد قابل توجهي پايين بياورد. وقتي احساس كرديد در حال عصبي شدن هستيد، لحظه اي درنگ كنيد و ببينيد اطرافتان چه اتفاقي در حال رخ دادن است. نفس عميق بكشيد و آرامش خود را حفظ كنيد.

آرام با خودتان بگوييد «وقت آن است كه از سر شروع كنم». مغز شما احتياج خواهد داشت تفكرات منفي را رها كند و روي چيزهايي متمركز شود كه واقعاً اهميت دارند. اين را حس خواهيد كرد كه هرچه صبور تر باشيد، استرس، عصبانيت و ناتواني كمتري را تجربه خواهيد كرد.

 

تصميم گيري آسان تر
براي همه ي ما پيش آمده است كه به خاطر تصميم عجولانه اي كه در گذشته گرفته ايم احساس پشيماني كنيم. كمي بردباري به خرج دادن به شما اجازه مي دهد به جاي تصميم هاي آني، اطلاعات بيشتري جمع كنيد و تصميم هاي منطقي تري بگيريد.

براي ارزيابي كامل هر موقعيتي به خودتان زمان بدهيد و پيش از آنكه خود را نسبت به اجراي طرحي عملي متعهد بدانيد نكات مثبت و منفي آن را خوب بسنجيد. اجازه ندهيد كسي شما را مجبور كند بدون فكر و در نظر گرفتن همه ي جوانب، تصميمي آني بگيريد.

تحقق اهداف
اگر شما هم خيلي زود از انجام كاري خسته مي شويد و حوصله تان سر مي رود، بدانيد تنها نيستيد. اغلب ما دوست داريم چند كار را با هم انجام دهيم و از كاري به سراغ كار ديگر برويم.

اما به ياد داشته باشيد برنده ي مسابقه ي لاك پشت و خرگوش چه كسي بود. صبر با خود ثبات قدم به همراه مي آورد. تركيب اين دو به شما اجازه مي دهد عميقاً به انجام كاري بپردازيد و مهارت هاي لازم براي به پايان رساندن آن را فرا بگيريد.

از طرف ديگر شما را براي پديد آوردن سابقه اي استوار در حوزه ي خاصي توانمند مي كند، مثلاً گرفتن مدرك دكترا، راه اندازي يك مجموعه ي اقتصادي بزرگ، يا چاپ كردن كتاب. شما با پشتكار به خرج دادن قادر خواهيد بود اهداف رفيعي كه براي خود و كسب و كارتان در نظر مي گيريد را تحقق ببخشيد.

روابط بهتر
صبر به ما كمك مي كند براي درك افرادي كه در زندگي مان حضور دارند بردباري بيشتري از خود نشان دهيم. به اين ترتيب قادر خواهيم بود از نقايص يكديگر چشم بپوشيم و تفاوت هايمان را بپذيريم، حتي در مورد ويژگي هايي كه در خودمان قادر به تحملشان نيستيم.

به جاي آنكه ديگران را قضاوت كنيد، يا تحمل خود را از دست بدهيد، كاملاً در تعامل مشاركت داشته باشيد. اين كار را امتحان كنيد: دفعه ي بعدي كه به سوپرماركت رفتيد، لبخند بزنيد، مؤدب باشيد، و سر صحبت را با صندوقدار باز كنيد. به اين ترتيب هم خودتان احساس بهتري خواهيد داشت، هم ممكن است تنها كسي باشيد كه به او احساس ارزشمند بودن مي دهد.

جان كوئينسي آدامز جايي گفته است: «صبر و استقامت اثري جادويي دارند و مشكلات و موانع در برابرشان ناپديد مي شوند». تغيير نگرش، پايين آوردن انتظارات، و در لحظه زندگي كردن مي تواند در تمام حوزه هاي زندگي، پاداش هاي دور از انتظاري برايتان به ارمغان بياورد.

 

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۳ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۰۸:۵۰ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 20
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 548
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب