صبر
 

كبوترخانه ها كه در فرهنگ عامه به آن كفترخانه نيز مي گويند، در بعضي مناطق با اسم كبوترخان نيز شناخته مي شوند. اين كبوترخانه ها ساختمان هايي كهن و قديمي بودند كه به طور معمول استوانه اي شكل ساخته مي شدند و براي گردآوري كود كبوترها و پرندگان ديگر براي مصارف كشاورزي اين ساختمان ها را مي ساختند.

 

در استان اصفهان و در هر گوشه و كنار آن مي توان برج ها و كبوترخانه هايي مخروطي را مشاهده كرد كه گاها افراد به اشتباه تصور مي كنند آن ها دژهاي قديمي اين شهر هستند. قديم تر در شهر اصفهان حدودا 4 هزار كبوترخانه ساخته شده است كه پس از طي اين سال ها و بعد از 400 سال، اكنون تعداد كبوترخانه هاي اصفهان به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است و از 4 هزار به 300 عدد رسيده است. جالب است بدانيد كه در بين اين تعداد نيز فقط 65 كبوترخانه به ثبت در فهرست آثار ملي ميراث فرهنگي و گردشگري رسيده است. كبوترخانه چادگان يكي از مشهور ترين آن ها در استان اصفهان با اين همه كبوترخانه است كه در قسمت غرب اصفهان قرار گرفته است. از ديگر برج كبوتر هاي مهم اصفهان مي توان به كبوترخانه گورت، ردان و هزار جريب اشاره كرد.

نماي برج كبوتر خانه اصفهان

 

شهر چادگان و نوع پيدايش آن بسته به ضرورت هاي سياسي و تاريخي نبوده و بيشتر به دليل بستر مناسب محيط طبيعي اين شهر شكل گرفته است. از مهم ترين دلايل پيدايش اين شهر وجود زاينده رود و حيات بخشي آن است. مركز شهرستان چادگان در 115 كيلومتري قسمت غرب اين استان قرار گرفته است. چادگان با برخورداري از مناظر طبيعي زيبا و دل انگيز و آثار تاريخي از شهر هاي مهم در صنعت گردشگري اصفهان به شمار مي آيد و سالانه پذيراي گردشگران بسياري از سراسر ايران مي باشد. اين منطقه خوش آب و هوا با بهره گيري از سد و ساحل زاينده رود تبديل به يكي از مناطق ايده آل براي گذراندن تعطيلات مردم شده است. كبوترخانه چادگان كه يكي از جاذبه هاي گردشگري خواستني اين منطقه است از بنايي 4 طبقه تشكيل شده است كه معماري خيره كننده اي دارد.

https://mrbilit.com/mag/mardavij-pigeon-tower/

 

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۹ تير ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۵۲:۴۷ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 21
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 549
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب